Orde en technologie in de klas; Wat is er in 30 jaar veranderd?


Gabe (68) werkt via BRIXS op een basisschool in de Haagse wijk ‘Groente- en fruitmarkt’. Hij vertelt over zijn opdracht via BRIXS, zijn klas en de veranderingen in het onderwijs.

 

"Ik zit hier van november tot de grote vakantie, dus dat is bijna alsof je een eigen klas hebt. Ik vervang twee leerkrachten, beiden voor twee dagen. Toevallig zijn het allebei groepen 7 en dat bevalt me prima. Wat me opvalt is dat ik meer met orde houden bezig ben dan 30 jaar terug. Er zijn wel dingen waarvan ik denk “jonge, jonge, je moet wel heel erg streng zijn en strakke regels stellen wil je een orde hebben”. Tijden zijn absoluut veranderd. "


Gabe

 

BRIXS

U bent ooit in het onderwijs begonnen, dertig jaar later bent u weer terug. Hoe ging dat?

Van mijn 21e tot mijn 31e heb ik in het basisonderwijs gewerkt, daarna ben ik naar het bedrijfsleven overgestapt. Later heb ik re-integratiewerkzaamheden gedaan met een eigen bedrijf (Claessen Consultancy, 8 jaar lang). Toen werknemers het re-integratietraject niet meer vergoed kregen en het aantal klanten wat terugliep, dacht ik ‘ik kan eigenlijk ook nog lesgeven, laat ik dat maar weer doen’. Ik heb in een gesloten jeugdzorginstelling gestaan, daarna ingevallen op basisscholen en toen kreeg ik het aanbod van BRIXS om hier te staan. Nogmaals, het bevalt me uitstekend. 


Hoe kwam u bij BRIXS terecht? En hoe bevalt het?

Ik heb eigenlijk een beetje gegoogled naar detacheringsbureaus die met onderwijs te maken hebben. Ik wilde geen uren meer onderweg zijn voor mijn werk en BRIXS bood mij deze functie aan. Vanaf het begin heb ik eigenlijk alleen maar lof gehad. Ik vind dat de service erg goed is; de manier waarop ze je te woord staan aan de telefoon en ze komen altijd terug op hun beloftes. Als ze zeggen ‘ik bel u vanmiddag terug’, dan gebeurt dat ook, dat vind ik erg prettig.

 

Huidige opdracht 

Kunt u de school en klas typeren?

Ik vind het een hele prettige school. Ze doen erg veel, erg actief, levendig. Er is wel veel achterstand qua taal. Ook met redactiesommen, want als je niet kunt lezen wat er staat, kan je de som ook niet maken. Maar we trekken er hard aan.

 

En de band met de leerlingen?

Ik moest wel even diep door de knieën om met de leerlingen te kunnen meedenken en meevoelen. Soms komen ze met dingen waarvan je denkt ‘waar gaat het over?’ Maar in hun wereld zijn dat belangrijke items. Inmiddels heb ik weer geleerd hoe ik daarmee om moet gaan. Als ze komen met “Meester dit of meester dat” denk ik nu; “Oké, er is iets aan de hand en dat moet ik helemaal uitpluizen.” Dat gaat inmiddels prima. Zo heb ik spontaan een soort afscheidsfeest gekregen van de leerlingen en dat was zo aandoenlijk. Ze laten merken dat ze, ondanks dat ik af en toe streng ben, het toch erg fijn vinden in mijn klas. Dat doet eenieder goed.

 

Verschillen met 30 jaar geleden

Welk verschil met het onderwijs van dertig jaar geleden valt u het meest op?

Bij mijn laatste ervaring op een basisschool – voor ik weer begon – was ik 31 jaar oud en de kinderen waren heel anders. Ik stond toen in het dorp Wassenaar en als je daar bijvoorbeeld dreigde met “je gaat niet naar de schoolfilm,” nou dan sidderden ze. Nu zitten ze daar niet mee, “nou, dan gaan we toch niet”. Dus je moet de leerlingen op een andere manier boeien.

 

En qua lesgeven?

De lesstof is natuurlijk aangepast aan deze tijd. Vooral de manier waarop het aangeboden wordt, bijvoorbeeld via een digibord, is veranderd. Dat was even wennen, maar dat is inmiddels een fluitje van een cent. Ik vind het erg prettig dat je alles via Leerkrachtenportaal kunt zien, kunt voorbereiden en via die techniek kunt lesgeven. Dat is wel erg verbeterd. Al heb ik wel nog de neiging om een pen te pakken en iets op te schrijven.

De leerlingen werken op hun tablet met taal- en rekenprogramma’s. Ze behalen een score en gaan dan naar een volgend niveau, ideaal is dat. Ik kan hun voortgang bijhouden en zie precies waar ze moeite mee hebben.

 

Uitdagingen van deze klas

Wat zijn verder de uitdagingen in deze klas?

Veel kinderen hebben een achtergrond die niet-Nederlands is. Voor die kinderen maakt dat het soms moeilijk om met de lesstof mee te kunnen, bijvoorbeeld als bepaalde geschiedenis of seksuele voorlichting ter sprake komt. Dan merk je dat er een cultureel verschil is. Ik kan me voorstellen dat die kinderen in verwarring gebracht worden. Ze zien en horen dingen in en over de buitenwereld die niet aansluiten bij de opvoeding die ze van thuis meekrijgen.

 

Hoe wordt daar vanuit de school mee omgegaan?

Goed. Absoluut, er is een enorme eenheid. Als school willen we de kinderen natuurlijk voorbereiden op wat hen later te wachten staat. Het zijn lieve kinderen allemaal, die super beleefd zijn opgevoed. Hun leefwereld is soms wat klein en dat werkt door in hun zelfredzaamheid en woordenschat. Aan de ene kant vind ik dat wel lastig hoor, maar die kinderen weten niet beter. Maar daar ligt wel een opvoedende taak voor de school.

Morgen gaan we op schoolreisje en het kost hier meer moeite om dat te organiseren. Veel moeders willen daar bij zijn en die begrijpen in eerste instantie niet dat zo’n schoolreisje ook bedoeld is om kinderen te leren hun eigen keuzes te maken. Na een vergadering begrepen ze het gelukkig wel.


En hoe leeft het schoolreisje van morgen onder de leerlingen?

Ze zijn niet te houden! Al weken maken ze lijstjes van wie dan met wie gaat en wat ze gaan meenemen. Ze vinden het geweldig.

(Update: Het schoolreisje was heel leuk, prachtig weer en de kinderen hebben genoten!)

 

Advies?

Heeft u advies voor herintreders in het onderwijs?

"Kinderen zijn vrijer geworden. Niet brutaal, maar vrijer. Het is bijna niet te vergelijken, kinderen waren vroeger zó braaf te krijgen. Zorg dat je goed de orde erin houdt, duidelijke regels stelt. Nog helderder dan je misschien eerder al deed. En je moet wennen aan werken met nieuwe technologie." 

 

Vacatures Onderwijs