Werkdruk voor docenten?


Er komen al geruime tijd zorgwekkende signalen uit het onderwijs. Deze hebben betrekking op de hoge werkdruk van leraren alsook op de matige schoolprestaties van leerlingen. Zouden deze iets met elkaar te maken kunnen hebben? Brixs Onderwijs zet zich in om leerlingen en scholen met de juiste docent te matchen.

In een aflevering van Zembla (27 januari 2016) werd herhaaldelijk geconstateerd dat er problemen zijn met de kwaliteit van ons onderwijs, en ook dat een werkbare oplossing nog niet gevonden is. Meer dan terecht legt de aflevering van Zembla de focus op de docent. Niet als boeman, maar als onvrijwillig middelpunt van de problematiek, de persoon die alle facetten van het onderwijs tegelijk voor zich heeft en daar mee moet dealen.

 

Probleem van onderwijs en docent?

Minder goedgeskillde leerlingen en meer druk voor docenten dan pakweg 30 jaar terug. Vanuit de politiek wordt vooral ingezet op de ‘vakkennis’ van docenten en minder op de sociale, didactische en pedagogische vaardigheden die nodig zijn om überhaupt tot een leerproces te komen. De verantwoordelijkheid van het willen leren wordt daarmee bij de leerling gelegd. En dat terwijl de schoolprestaties op het bordje van de school en, met name, de docent komen.

 

Begin van de oplossing?

Meer ruimte voor docenten. Niet alleen door kleinere klassen en lagere werkdruk, maar ook door hen de skills aan te reiken waarmee ze de regie over een klas kunnen behouden en van daaruit verschillende leermethoden aan kunnen reiken.


Vacatures Onderwijs